Włącz wersję graficzną

Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Jesteś tutaj:

Home > Informacje ...

Informacje o egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.

Informacje o egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.

Informacje o egzaminie ósmoklasisty  w 2022 r.

  • Egzamin jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy 8 musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
  • Egzamin ma formę pisemną.
  • Egzamin jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni :

od 24 do 26 maja 2022r.

  • Egzamin składa się z trzech przedmiotów:
  • I dzień 24.05.2022 r. :języka polskiego -120 min.
  • II dzień 25.05.29022 r.: matematyki – 100 min.
  • III dzień 26.05.2022 r.: języka obcego nowożytnego – 90 min.
  • Termin dodatkowy egzaminu: 13, 14, 15 czerwca -przewidziany jest dla ucznia, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
  • Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach egzaminacyjnych (czyli w dokumencie zawierającym wybrane zapisy z obowiązującej podstawy programowej) w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach 1–8 szkoły podstawowej. Dokument zawierający wymagania egzaminacyjne można znaleźć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE)https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/
  • Wyniki egzaminu będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich, jeśli liczba kandydatów będzie większa niż liczba miejsc w danej placówce.
  • Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

 

 

WAŻNE DATY DOTYCZĄCE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

  • Do 28 września Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
  • Do 30 września Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację dotyczącą:
  • zamiaru przystąpienia ucznia do egzaminu z matematyki w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym.
  • Do 15 października Rodzice ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczn-pedagogicznej .W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.
  • Do 22 listopada Dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną. W ciągu trzech dni roboczych od otrzymania tej informacji (tj. nie później niż do 26 listopada) rodzice składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu.
  • Do 24 lutego Rodzice ucznia mogą zgłosić dyrektorowi szkoły pisemną informację o zmianie w deklaracji złożonej do 30 września.
  • Do 10 maja Dotyczy uczniów, którzy zostali laureatami lub finalistami olimpiad przedmiotowych lub laureatami konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z języka obcego nowożytnego. Rodzice tych uczniów mogą przekazać dyrektorowi szkoły wniosek o zmianę deklarowanego języka obcego nowożytnego. Język obcy nowożytny może zostać zmieniony wyłącznie na taki język obcy, którego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  • Dwa dni robocze od dnia egzaminu z danego przedmiotu Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej dotyczące naruszenia w trakcie egzaminu przepisów związanych z przeprowadzaniem egzaminu ósmoklasisty.
  • 13, 14 i 15 czerwca termin dodatkowy egzaminu ósmoklasisty. Do egzaminu w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
  • 1 lipca Okręgowa komisja egzaminacyjna ogłasza wyniki egzaminu ósmoklasisty.
  • 8 lipca Uczeń otrzymuje zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
  • Wnioski o wgląd do pracy są przyjmowane i rozpatrywane od dnia udostępnienia w ZIU (SIOEO) informacji o wynikach egzaminu ósmoklasisty, tj. od 1 lipca 2022 r., zgodnie z kolejnością wpływu

 

INFORMACJE O EGZAMINIE Z JĘZYKA POLSKIEGO

  • Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego składa się z instrukcji dla ucznia, dwóch części z zadaniami oraz karty odpowiedzi. Łączna liczba zadań wynosi około 20. Znajdują się wśród nich zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za rozwiązanie zadań wynosi 45. W pierwszej części arkusza można zdobyć 25 punktów (w tym około 50 proc. za zadania otwarte). W drugiej części arkusza można uzyskać 20 punktów.
  • część 1: Zestawy zadań zamkniętych i otwartych do dwóch tekstów: literackiego (epickiego / dramatycznego / lirycznego) i nieliterackiego (popularnonaukowego / publicystycznego / naukowego). W zadaniach mogą się pojawić krótkie fragmenty innych utworów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. obraz, plakat), przysłowia, powiedzenia.
  • Część 2: Wypracowanie (nie krótsze niż 200 słów) w jednej z dwóch form do wyboru: 1) o charakterze twórczym – opowiadanie, 2) o charakterze argumentacyjnym – rozprawka.

 

INFORMACJE O EGZAMINIE Z MATEMATYKI                                                           

  • Na egzaminie z matematyki ważne będzie zaprezentowanie znacznej samodzielności w posługiwaniu się ogólnymi umiejętnościami matematycznymi. Uczniowie zmierzą się z rozwiązywaniem zadań dotyczących wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno stosowania wzorów i reguł, jak i logicznego myślenia oraz uporządkowanego działania.
  • Arkusz egzaminacyjny z matematyki będzie zawierał od 18 do 20 zadań, za których rozwiązanie można łącznie zdobyć 25 punktów. W arkuszu znajduje się 15 zadań zamkniętych, za które można zdobyć 15 punktów, oraz 3–5 zadań otwartych, za których rozwiązanie można zdobyć w sumie 10 punktów.
  • Przykładowe typy zadań zamkniętych to: wyboru wielokrotnego, prawda – fałsz, na dobieranie. Przykładowe typy zadań otwartych to: obliczeniowe, na uzasadnianie, tworzenie strategii. • Dobrym źródłem informacji o zadaniach dostosowanych do wymagań egzaminacyjnych w 2022 r. jest analiza arkuszy CKE opracowanych zgodnie z aneksem do Informatora: – arkusza próbnego egzaminu ósmoklasisty z marca 2021 r. – arkusza egzaminacyjnego z 26 maja 2021 r. Wszystkie te materiały można pobrać ze strony CKE. Należy jednak pamiętać, że zadania zaprezentowane dotychczas przez CKE nie wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w arkuszu egzaminacyjnym. Informacje o egzaminie z języka angielskiego

 

INFORMACJE O EGZAMINIE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

 

  • Poziom egzaminu został obniżony do A2 (średni poziom biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego). • Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał 14 zadań, za które będzie można zdobyć maksymalnie 55 punktów (21 punktów za zadania otwarte i 34 punkty za zadania zamknięte).
  • Sprawdzane umiejętności: egzamin będzie sprawdzał przede wszystkim umiejętność wykorzystania języka w życiu codziennym, dlatego na egzaminie pojawią się zadania wymagające przetwarzania informacji w języku angielskim, czyli np. wymagające tłumaczenia, streszczenia, parafrazy.
  • Arkusz egzaminacyjny będzie się składał z pięciu części.
  • Część 1. Zadania sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu. Będą im towarzyszyć nagrania, których uczeń wysłucha dwukrotnie.
  • Część 2. Zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych, czyli umiejętność komunikacji – uczniowie będą musieli np. o coś poprosić, zapytać czy udzielić informacji.
  • Część 3. Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych, czyli umiejętność czytania ze zrozumieniem.
  • Część 4. Część poświęcona środkom językowym, czyli zadania badające znajomość gramatyki.
  • Część 5. Jedno zadanie wymagające napisania własnego tekstu. Może to być e-mail, wpis na blogu, lub wiadomość (tylko jedna z tych form, bez możliwości wyboru). 5

 

  • Czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów może być wydłużony w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu.

Podczas egzaminu z każdego przedmiotu każdy zdający siedzi przy osobnym stoliku. Na stoliku mogą znajdować się wyłącznie arkusze egzaminacyjne, materiały i przybory pomocnicze wskazane w komunikacie dyrektora CKE https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/E8%20EM%20Komunikat%20o%20przyborach%202022.pdf

  • Do sali egzaminacyjnej nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych, np. telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, smartwatchy, ani korzystać z nich w tej sali.
  • W czasie egzaminu zdający mogą opuszczać salę egzaminacyjną w uzasadnionej sytuacji, po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami, poza osobami udzielającymi pomocy medycznej.
  • Członkowie zespołu nadzorującego nie mogą udzielać zdającym wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych. Nie mogą również w żaden sposób komentować zadań egzaminacyjnych.
  • Szczegółowy opis przebiegu egzaminu ósmoklasisty znajduje się w „Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty”, publikowanej corocznie (do 10 września) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej CKE. Szczegóły dotyczące pracy z arkuszem egzaminacyjnym z poszczególnych przedmiotów określa każdorazowo informacja zawarta na stronie tytułowej arkusza egzaminacyjnego.

 

Bądź z nami
aktualności i informacje
Logowanie
przejdź do swojego konta
Przejdź do konta